Turbulent wint Start it @KBC - Bolero Crowdfunding Award 2018 tijdens and& summit & festival

+50.000 Euro aan prijzen op grootste pitchwedstrijd van het land

• Turbulent wint Start it @KBC - Bolero Crowdfunding Award
  • De tweede en derde prijs op Demo Day gaan naar start-ups INGA Wellbeing en Trimiday

Start-up Turbulent is de winnaar van de Start it @KBC - Bolero Crowdfunding Award. Die werd gisteravond uitgereikt op Demo Day, de grootste pitchwedstrijd van het land tijdens het and& summit & festival in Leuven. Oprichter Jasper Verreydt ontving 10.000 Euro, een plaats bij accelerator Start it @KBC en strategische consultancy. Met zijn sterke pitch overtuigde hij een publiek van 450 investeerders en gevestigde ondernemers.

Start it @KBC en Bolero Crowdfunding sloegen dit jaar de handen in elkaar en organiseerden Demo Day in de unieke setting van het and& summit & festival in Leuven. Een kruispunt tussen tech, health en creativiteit met meer dan 100 topsprekers uit binnen- en buitenland. Twintig beloftevolle ondernemers van accelerator Start it @KBC en crowdfunding platform Bolero Crowdfunding werden uitgedaagd om hun innovatie op een podium te pitchen in drie minuten tijd. 450 kritische investeerders en ondernemers stemden voor de start-up wiens business-idee hen het meest overtuigde.

Sterkste pitch, grootste prijzenpot ooit
De winnaars van Demo Day ontvingen in totaal een prijzenpot van 50.000 Euro, maar liefst tien keer meer dan bij vorige edities.

Oprichter Jasper Verreydt van start-up Turbulent kreeg de meeste stemmen van het publiek voor zijn excellente pitch. Hij ontving de Start it @KBC - Bolero Crowdfunding Award 2018 uit handen van Lode Uytterschaut van Start it @KBC en Ellen Lemaire van Bolero Crowdfunding. Aan de award is een bedrag van 10.000 Euro verbonden, anderhalf jaar begeleiding bij accelerator Start it @KBC en strategische branding- en communicatie-coaching door Accenture.

Turbulent ontwikkelt betaalbare micro-waterkrachtcentrales die energie leveren zonder enige impact op lokale ecosystemen. De turbines van Turbulent zijn uniek omdat ze waterkracht op waterlopen met een klein verval, omzetten in energie.

Jasper Verreydt, co-founder van Turbulent, is enorm tevreden met zijn overwinning: “We maken een ongelooflijk cool product met een belangrijke maatschappelijke relevantie, en het is heel fijn om daar zo’n erkenning voor te krijgen op de Demo Day. We staan met Turbulent op het punt om onze micro-waterkrachtcentrales te gaan industrialiseren en schalen, zowel geografisch als qua volume. Dat vraagt extra personeel en middelen, dus deze Award komt voor ons op het juiste moment. Dit is een overwinning voor ons hele team.”

De tweede en derde prijs voor de beste pitch op Demo Day ging naar start-up INGA Wellbeing, een collectie aangepaste, comfortabele en stijlvolle kleding voor zorgpatiënten, en naar start-up Trimiday,  een app die mensen zelf laat beslissen wanneer ze reclame willen kijken. Zij ontvingen respectievelijk 5.000 en 3.000 Euro, alsook een plaats bij Start it @KBC en coaching door Accenture en het Gemma Frisius Fonds.

Sterke pitch nodig om fondsen binnen te halen
Lode Uytterschaut, founder Start it @KBC: “Start it @KBC was één van de eerste acceleratoren in België met een zeer doorgedreven pitchtraining. Een sterk product heeft een sterk verhaal nodig, en een sterk verhaal een sterke pitch. Je moet op korte tijd perfect kunnen uitleggen aan een klant, investeerder of medewerker waar je bedrijf voor staat, welk probleem je oplost en hoe je dat doet. We blijven daar als accelerator in investeren.”

Ellen Lemaire, Hoofd van Bolero Crowdfunding: “We zien dagelijks hoe belangrijk het is voor bedrijven om fondsen binnen te halen voor de realisatie van projecten en groeiplannen. De eerste investeringsronde van een start-up is de moeilijkste, dat is geen geheim. Des te meer willen we hier als crowdfundingplatform de toegang tot investeerders mogelijk maken.”

Pieter Goiris, intendant and& summit & festival: “Ondernemerschap is één van de belangrijke pijlers van het and& summit & festival. We doen dat via boeiende panelgesprekken in de conferentie, maar ook door side-events op te zetten met sterke partners. Zo zetten we o.a. in op een invite only scale-up forum. Met de start-up Demo Day focussen we dan weer op straf, startend talent dat we vooruit willen stuwen."

Overzicht van de prijzen: zie bijlage.

////////

Over and& summit & festival
Van 2 tot en met 5 mei blinkt Leuven van innovatie. Tijdens and& summit & festival staat onze toekomst op het vlak van technologie, gezondheidszorg en creativiteit centraal. Het initiatief gaat uit van vzw Leuven MindGate.

Leuven is de thuishaven van bedrijven en kennisinstellingen als KU Leuven, imec en UZ Leuven - internationale toppers die wereldwijd dagelijks het verschil maken. Bovendien leveren ze een belangrijke bijdrage aan de lokale economie. Leuven MindGate wil die regionale welvaart versterken: door kruisbestuiving tussen sectoren aan te moedigen, ondernemerschap te stimuleren én met and& alle spots op Leuven te richten.

Tijdens het event delen meer dan 100 internationale topsprekers hun visie en inzichten over innovatie in hightech, health en creativity, en de impact ervan op het samenleven in de stad van de toekomst. and& wil zijn bezoekers echter over het hokje doen kijken en hun grenzen verruimen. Net daarom zoekt and& bewust heel wat cross-over verhalen op en stimuleert het ondernemerschap.

Dit festival krijgt de steun van verschillende partners zoals KBC, Start it @KBC, Bolero Crowdfunding, imec, Capricorn, KU Leuven, Deloitte. Ontdek hier het volledige programma.

Over Bolero Crowdfunding
KBC was de eerste bankverzekeraar en online broker ter wereld die zelf met een financieel crowdfunding-initiatief startte. KBC brengt Belgische ondernemers en investeerders met elkaar in contact om zo meer zuurstof te geven aan Belgische starters en KMO’s. KBC beschikt met Bolero over een online beleggingsplatform met ervaren beleggers die op zoek zijn naar investeringsopportuniteiten. Sinds de lancering van www.bolero-crowdfunding.be kunnen deze investeerders intekenen op aandelen van startende bedrijven of op obligatieleningen van gevestigde KMO bedrijven.

Over Start it @KBC
Start it @KBC ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel, en is de grootste start-up community in België. Als start-up pionier in België wil Start it @KBC zo een positieve impact hebben op de economie en samenleving in België.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 600 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC zet in op internationalisering. De community heeft niet alleen hubs in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk, maar ook in Budapest, én heeft pied à terre in New York. Start it @KBC maakt sinds 2017 deel uit van Global Accelerator Network (GAN), een netwerk van 120 acceleratoren wereldwijd, wat start-ups in de community extra kansen biedt in het buitenland, en tot meer dan 1 miljoen dollar aan voordelen bij technologiepartners.

Via het Corporate Incubation Program van Start it @KBC kunnen grote bedrijven sinds 2017 innovatieve ideeën met hun eigen start-up teams onder begeleiding van Start it @KBC laten uitbroeden en uitgroeien tot volwaardige businesses.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen Accenture, Cronos Groep, Flanders DC, imec, joyn, KBC, Mobile Vikings, Telenet & lokale academische partners.

Start-ups kunnen zich het hele jaar kandidaat stellen via de website (www.startit.be). Drie keer per jaar pitchen de geselecteerde founders voor een professionele jury, en begint een nieuwe lichting start-ups aan hun entrepreneurstraject.

Meer informatie: www.startit.be.

Awards Demo Day 2018