Start-up Helpper haalt 1 miljoen euro op om thuiszorg te innoveren

Helppers en helppies vinden elkaar rechtstreeks op digitale ontmoetingsplaats

• Op Helpper.be vinden mensen uit de buurt elkaar om ondersteuning te krijgen of te geven
  • Helpper krijgt kapitaalinjectie van 1 miljoen Euro om platform verder te ontwikkelen en uit te breiden
  • Partner-ziekenfondsen OZ en Partena Ziekenfonds verwijzen door naar Helpper voor niet-medische zorg

De Antwerpse start-up Helpper wil de zorgsector in ons land innoveren door de échte deeleconomie te introduceren. Mensen die nood hebben aan ondersteuning bij dagelijkse taken (helppies) en buurtbewoners die een centje willen bijverdienen (helppers), vinden elkaar voortaan rechtstreeks op het digitaal platform. Helpper haalde zopas 1 miljoen euro op om na Antwerpen en Gent verder uit te breiden naar andere steden, en werkt vanaf nu ook structureel samen met ziekenfondsen Partena Ziekenfonds en OZ.

Ouderen, chronisch zieken, personen met een beperking of drukbezette ouders hebben vaak nood aan ondersteuning bij dagelijkse taken. Taken die buiten het puur verzorgende vallen – boodschappen doen, een lift van en naar de dokter, administratie, of gewoon een luisterend oor en gezelschap - en dus buiten het strak afgelijnde takenpakket van het zorgpersoneel, maar die perfect ingevuld kunnen worden door mensen uit de buurt. Helpper fungeert als matchmaker tussen beide groepen: helppies die ondersteuning nodig hebben bij eenvoudige taken, en helppers die tegen een kleine vergoeding die taken opknappen voor hun buren.

François Gerard richtte Helpper op toen zijn eigen vader ALS kreeg. “We merkten dat de gewone, dagelijkse taken door de mazen van het net glipten. Omdat het een omslachtig proces is om de juiste zorgverstrekkers op het juiste moment in te plannen, of omdat ze er simpelweg de tijd niet voor hebben door de torenhoge werkdruk. Helpper wil vermijden dat mensen in de kou blijven staan en een aanvulling zijn voor de klassieke zorgsector. Het kost de samenleving niets, we gaan eenzaamheid en sociaal isolement te lijf, en mensen leren hun buren opnieuw kennen. Uber, Deliveroo en co hebben de deeleconomie een slechte naam gegeven, maar de échte deeleconomie kan in de zorg het verschil helpen maken.”

Waar Helpper aanvankelijk zelf helppers en helppies aan elkaar koppelde, kunnen de mensen dat nu voortaan zelf. “Helpper fungeert als een online ontmoetingsplaats”, legt François Gerard uit. “Mensen die ondersteuning nodig hebben, kunnen kijken wie in de buurt hen daarbij kan helpen. Of omgekeerd. We mikken niet op eenmalige klussen maar op een echte ‘samenwerking’ en band tussen de helppers en helppies. Het is dus belangrijk dat ze zélf beslissen of ze bij elkaar passen. Dat is nog een belangrijk verschil met de klassieke zorgsector, waar die keuze er vaak niet is.”

Wie ondersteuning kan gebruiken, betaalt daarvoor 9,80 euro per uur, naast een eenmalige inschrijvingskost van 10 euro. De helppers krijgen 7 euro netto per uur. Het verschil gebruikt Helpper om de belastingen te betalen, om de nodige verzekeringen te voorzien en om de werkingskosten te dekken.

Kapitaalronde van 1 miljoen euro
Helpper heeft net een kapitaalronde achter de rug, waarbij het 1 miljoen euro ophaalde bij Carevolution, een zorginnoveringsfonds. Helpper is momenteel actief in Antwerpen en Gent, met zo’n 400 helppers en 250 helppies. In de tweede helft van dit jaar volgen ook Brussel en een vierde stad. De kapitaalinjectie zal Helpper ook toelaten om het platform verder uit te breiden en te optimaliseren, zodat het nog meer mensen kan bereiken en helpen.

Ziekenfondsen verwijzen door naar Helpper.be
Helpper werkt nu ook structureel samen met Partena Ziekenfonds en OZ. Beide ziekenfondsen gaan leden die ondersteuning vragen bij dagelijkse taken, doorverwijzen naar Helpper.be.

Stefaan Lauwers, CEO van Partena Ziekenfonds: “Het aanbod van Helpper is innovatief en heel complementair met het zorgaanbod dat we nu al voorzien. De helppers vangen taken op die zorgverleners nu niet altijd kunnen vervullen, ze zijn flexibel en komen ook nog eens uit je buurt. Bovendien kost het de samenleving niets. De vraag naar zorg én de bijhorende kosten zullen de komende jaren gigantisch groeien, en daarin kan Helpper een belangrijke maatschappelijke rol vervullen.”

OZ-directeur Rik Selleslaghs, vult aan: “We leiden onze mensen op om de zorgvragen die we binnenkrijgen te  beoordelen. De ‘klassieke’ zorgvragen gaan naar de thuiszorgdiensten waar we mee samenwerken. De dagdagelijkse taken die buiten dat medische pakket vallen, verwijzen we door naar Helpper. Door op twee sporen te werken, zijn we zeker dat we aan iederéén die hulp nodig heeft de gepaste oplossing kunnen garanderen.”

Wie helpper wil worden of ondersteuning nodig heeft, kan zich hier registreren.

////////

8 maart, 14u-20u: info- en vragensessie over de thuishulp van morgen
Het Kantoor in NEST, Gent

Over Helpper
Helpper is een digitale ontmoetingsplaats voor mensen die thuis ondersteuning nodig hebben, en voor buurtbewoners die hen tegen vergoeding willen bijstaan. Ouderen, (chronisch) zieken of personen met een beperking vinden via Helpper gemakkelijk bijstand van niet-medische aard. Zo kan iemand voor je naar de winkel gaan, voor je koken, je vervoeren of je administratie doen. En dat alles op een legale, veilige, betrouwbare en flexibele manier.

Helpper werd  in 2017 opgericht door François Gerard. Hij connecteert met zijn team helppers en helppies in groot Antwerpen en groot Gent. Helpper is een onafhankelijk initiatief, gesteund door ziekenfondsen Partena Ziekenfonds en OZ, en accelerator Start it @KBC.

Meer informatie vindt u op www.helpper.be.

Persdossier Helpper

PDF - 3.1 Mb