Start it X helpt Belgische bedrijven innoveren met nieuwe matchmaking service

Directe link met corporates maakt Beneluxmarkt aantrekkelijker voor scale-ups

Brussel. Start it X, dat innovatie begeleidt bij grote bedrijven, lanceert een nieuwe matchmaking service. Start it X gaat corporates helpen innoveren door hen in contact te brengen met gevestigde scale-ups van over de hele wereld. Belgische bedrijven komen op die manier sneller in contact met innovaties die in andere landen al hun intrede hebben gedaan. Het Start it X team wil op die manier de Benelux als een aantrekkelijke handelsregio naar buiten brengen.

In het internationale scale-up landschap evolueren innovaties zo snel dat veel corporate bedrijven het vaak moeilijk hebben om op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Anderzijds prospecteren buitenlandse scale-ups vaak niet in de Benelux, omdat ze denken dat de afzetmarkt er te klein is. Daardoor lopen Belgische bedrijven heel wat businesskansen mis en innoveren ze minder snel dan hun tegenhangers in het buitenland.

Om de Benelux aantrekkelijker te maken als afzetmarkt en om Belgische corporates te helpen innoveren, biedt Start it X internationale scale-ups een soft landing door middel van rechtstreekse contacten met CEO’s en innovation managers van Belgische corporates. Start it X focust daarbij op scale-ups die al grote internationale contracten hebben, maar tot nu toe de Benelux-markt niet aanboorden.

"Uit onze bevragingen bij scale-ups blijkt dat zij vooral nood hebben aan ondersteuning voor sales en internationalisering. We willen hen daarbij ondersteunen door hen te helpen met prospectie,” vertelt Kjell Clarysse, verantwoordelijk voor scale-ups bij Start it X. “Voor veel buitenlandse bedrijven lijkt de Benelux een te kleine markt om in te investeren, maar dat klopt niet. Dankzij de dichtbevolktheid is er een groot publiek om een product of dienst laagdrempelig te testen. Bovendien vind je dankzij die beperkte schaal snel toegang tot de juiste partners. Dat willen we in de verf zetten.”

Win-win-win

Founder van Start it X, Lode Uytterschaut - die ook België’s grootste accelerator Start it @KBC oprichtte - legt uit: “De matchmaking van Start it X is een win voor alle partijen. Grote bedrijven moeten innoveren om hun positie in een snel evoluerende wereld te versterken, maar slagen daar niet altijd in door interne structuren. Scale-ups zijn op hun beurt altijd op zoek naar nieuwe afzetmarkten, maar prospectie kost veel geld en energie. Start it X connecteert beide partijen snel en efficiënt, waardoor ze tijd en geld besparen. Start it X introduceert bovendien nieuwe kennis in de Belgische economie en creëert - dankzij de link met Start it @KBC - een interessante kruisbestuiving met het Belgische start-up en scale-up landschap. Zo vergroten ook zij hun slaagkansen op internationaal niveau.”

De matchmaking service voor scale-ups krijgt een plaats naast het Membership- en Corporate Innovatie-programma van Start it X. Het Membership-programma is een betalend programma voor start-ups en scale-ups die zich voor langere tijd willen vestigen in een van de zes coworking hubs. Ze kunnen genieten van de aanwezige expertise en workshops. Het Corporate Innovatie-programma biedt bedrijven een waaier aan begeleidingstrajecten voor intrapreneurs, zodat die hun eigen innovaties zo snel mogelijk op de markt kunnen introduceren en valideren. Grote bedrijven zoals Luminus, AGFA en KBC deden al beroep op Start it X voor de begeleiding van hun intrapreneurs.

KBC is aandeelhouder van Start it X omdat het zelf ook sterk gelooft in het belang van innovatie voor grote bedrijven.

Persdossier Start it X

Nathalie Claessens