Start it @KBC wil van België walhalla voor govtech maken

Grootste accelerator van het land lanceert internationale oproep voor start-ups die overheden willen transformeren

Start it @KBC, de grootste accelerator van het land, wilt start-ups in govtech vanuit de hele wereld naar België halen. Govtech is een relatief jonge discipline. De concentratie van internationale instellingen maakt van ons land de ideale omgeving om start-ups te laten groeien. “Wat Londen is voor fintech, Boston voor medtech en Israël voor hardware, kan België worden voor govtech.” De Belgische federale overheid is alvast enthousiast.

In de Verenigde Staten gooien govtech start-ups als OpenGov en Quorum hoge ogen. Ze transformeren overheden, en loodsen hen het digitale tijdperk in. In Europa is govtech nog grotendeels braakliggend terrein, maar Lode Uytterschaut, Founder en CEO van Start it @KBC, is ervan overtuigd dat er een grote markt is voor start-ups die zich op het domein van de overheid wagen.

“De razendsnelle technologische vooruitgang stelt ook overheden, zowel lokaal als nationaal en internationaal, voor gigantische uitdagingen. Maar hun omvang en hun structuur staat innovatie soms in de weg, terwijl ze toch moeten inspelen op de evolutie die de samenleving rondom hen ondergaat. Start-ups kunnen een belangrijke rol spelen in het ondersteunen van de overheid. Denk hier in eigen land maar aan Citizenlab, een start-up uit een van de allereerste Start it @KBC-lichtingen, dat ondertussen al tientallen steden en gemeenten helpt om via digitale kanalen de betrokkenheid van hun burgers te vergroten.”

Londen en Boston achterna
Start it @KBC wil van België het walhalla voor govtech maken. “Londen staat wereldwijd bekend voor fintech en mediatech, Israël voor hardware, Boston voor medtech. België heeft alles in huis om dé place to be te worden voor govtech”, zegt Anna Thomlinson, Managing Director van Start it @KBC. “De markt voor govtech start-ups is meestal beperkt tot de nationale en lokale overheden. In België is hun markt veel groter: wij zijn ook nog eens de thuishaven van de meerderheid van de Europese instellingen en van de NAVO. België heeft bovendien niet één, maar zés regeringen. De govtech start-ups zien het aantal opportuniteiten in België dus fors toenemen.” (lacht)

Federaal minister van Digitale Agenda Alexander De Croo: “Als overheid kunnen en willen we niet alles zelf doen. Het is niet meer dan logisch dat we een beroep doen op start-ups voor hun ideeën en hun creativiteit om de digitale transformatie van de overheid te ondersteunen. Zo werken we sinds begin dit jaar samen met Itsme® zodat mensen mobiel kunnen inloggen op online toepassingen van de overheid. Maar er zijn nog veel meer mogelijkheden om samen te werken. Ik ben dan ook bijzonder blij met het initiatief van Start it @KBC om innovatieve govtech start-ups en overheden samen te brengen.”

Internationale oproep
Om govtech start-ups warm te maken voor België lanceert Start it @KBC een internationale oproep. Die zal onder andere verspreid worden via GAN, het Global Accelerator Network, ’s werelds grootste netwerk van acceleratoren waar Start it @KBC deel van uitmaakt.

“Ondertussen werken we hard aan een aantrekkelijk aanbod voor de govtech start-ups, en aan een omgeving waarin ze maximale groeikansen krijgen”, vertelt Anna Thomlinson, Managing Director Start it @KBC. “Uiteraard kunnen ze, net als onze ruim 600 andere start-ups, rekenen op ons volledige aanbod aan experten, mentoren, workshops, kantoorruimte en helpen we hen de juiste weg te vinden naar funding. We voeren momenteel volop gesprekken met mensen die actief zijn in en rond de overheid, en deuren kunnen openen voor de govtech start-ups. Bij govtech komen immers ook een aantal heel specifieke uitdagingen kijken, start-ups moeten bijvoorbeeld manoeuvreren binnen heel erg grote organisaties en ze moeten omgaan met uitzonderlijk lange procedures. Ook daar willen we hen maximaal bij ondersteunen.”

Geïnteresseerde start-ups kunnen zich kandidaat stellen en - net zoals alle andere start-ups - hun dossier indienen via www.startit.be. De eerstvolgende deadline is 18 september 2018.

Over Start it @KBC

Start it @KBC ondersteunt en promoot ondernemers met een innovatief idee en schaalbaar businessmodel, en is de grootste start-up community in België. Als start-up pionier in België wil Start it @KBC zo een positieve impact hebben op de economie en samenleving in België.

Start-ups genieten bij Start it @KBC gedurende drie maanden van een sterk acceleratieprogramma op maat en mogen anderhalf jaar rekenen op mentorship, expertise, een uitgebreid netwerk en co-working space. Start it @KBC optimaliseert haar aanbod voortdurend in co-creatie met de start-ups.

Start it @KBC stimuleert (internationale) kruisbestuivingen: tussen de meer dan 600 start-ups en scale-ups, maar ook met investeerders, ervaren mentoren, met experts in uiteenlopende domeinen (technologie, sales, juridisch, marketing, communicatie,…) en andere acceleratoren en incubatoren wereldwijd. De community speelt een voortrekkersrol op het vlak van diversiteit en vrouwelijk ondernemerschap.

Start it @KBC zet in op internationalisering. De community heeft niet alleen hubs in Antwerpen, Brussel, Gent, Hasselt, Leuven en Kortrijk, maar ook in Budapest, én heeft pied à terre in New York. Start it @KBC maakt sinds 2017 deel uit van Global Accelerator Network (GAN), een netwerk van 120 acceleratoren wereldwijd, wat start-ups in de community extra kansen biedt in het buitenland, en tot meer dan 1 miljoen dollar aan voordelen bij technologiepartners.

Via het Corporate Incubation Program van Start it @KBC kunnen grote bedrijven sinds 2017 innovatieve ideeën met hun eigen start-up teams onder begeleiding van Start it @KBC laten uitbroeden en uitgroeien tot volwaardige businesses.

Start it @KBC ontstond in 2014 als een partnership tussen AccentureCronos GroepFlanders DCimecjoynKBCMobile VikingsTelenet & lokale academische partners.

Start-ups kunnen zich het hele jaar kandidaat stellen via de website (www.startit.be). Twee keer per jaar pitchen de geselecteerde founders voor een professionele jury, en begint een nieuwe lichting start-ups aan hun entrepreneurstraject.

Meer informatie: www.startit.be