Responsible Young Drivers Vlaanderen verkoopt unieke Memorial Tickets voor een veiliger verkeer

• Voor concert van Bloc Party (20/10) in Vorst Nationaal
  • Ticket op naam van dodelijk verkeersslachtoffer

Op zaterdag 20 oktober organiseert Responsible Young Drivers Vlaanderen voor het 24ste jaar op rij de Europese Nacht Zonder Ongevallen. Die avond speelt ook Bloc Party in Vorst Nationaal. Dé ideale gelegenheid om het eerste van een reeks Memorial Tickets te lanceren op TicketSwap. Dat wordt verkocht in naam van Maarten, een fan van de band die werd doodgereden door een dronken bestuurder.

Wie op TicketSwap op zoek is naar een goede deal voor het concert van Bloc Party in Vorst Nationaal, zal niet naast het ticket van Maarten kunnen kijken. Prijs: 22 euro. Zijn leeftijd toen hij door een dronken bestuurder van zijn fiets werd gemaaid. Met deze opvallende actie wil Responsible Young Drivers Vlaanderen vooral jongeren sensibiliseren voor de gevaren van drinken en rijden. Doel: het aantal verkeersongevallen doen dalen. En meteen ook de Europese Nacht Zonder Ongevallen in de kijker zetten. Op 20 oktober staan vrijwilligers van Responsible Young Drivers Vlaanderen weer een hele nacht klaar om ervoor te zorgen dat geen enkele familie dezelfde klap moet incasseren als die van Maarten.

Emotioneel en herkenbaar verhaal
“Vaak gebeuren verkeersongevallen op de terugweg van concerten, fuiven en feestjes. Na elk dodelijk incident verdwijnt niet alleen een mens, maar ook zijn of haar toekomstplannen. Zij zullen nooit meer hun favoriete band of dj aan het werk zien. We willen zoveel mogelijk jongeren bewustmaken om voorzichtig te zijn achter het stuur na een optreden of party. Niet door met de vinger te wijzen, maar met een emotioneel en herkenbaar verhaal. Dat van Maarten. Ook hij leefde voor muziek en zat vol plannen. We gebruiken zijn verleden om de toekomst van andere jonge chauffeurs te redden”, zegt Karen Soetens van Responsible Young Drivers Vlaanderen.

Opvallende campagne
Hoe Responsible Young Drivers Vlaanderen dat concreet zal doen? Zodra het zoekertje op Ticketswap verschijnt, wordt het ook gedeeld op de Facebookpagina van het event. En vandaar moet Maartens ticket een eigen leven gaan leiden op social media, met de hulp van een aantal ambassadeurs en influencers die de post zullen sharen op hun eigen pagina’s en kanalen.

Europese Nacht Zonder Ongevallen
Maartens ticket is maar het begin. Responsible Young Drivers Vlaanderen wil nog veel meer tickets verkopen van verkeersslachtoffers op strategische momenten en in gevaarlijke periodes, zoals de eindejaarsfeesten en het festivalseizoen. Daarnaast blijft de organisatie ook de Europese Nacht Zonder Ongevallen organiseren. Tijdens die grootschalige actie trekken de Responsible Young Drivers naar een tiental discotheken in Vlaanderen om feestvierders te sensibiliseren. Aan de uitgang wachten ze hen op met een professionele alcoholtester. Wie safe blaast (minder dan 0,5 promille) krijgt een goodiebag. Wie te diep in het glas gekeken heeft, wordt aangeraden om een alternatief te zoeken: meerijden met een nuchtere vriend of een taxi nemen, bijvoorbeeld.

Over Responsible Young Drivers Vlaanderen
Responsible Young Drivers Vlaanderen stimuleert jongeren om verantwoord te rijden. Het organiseert vormingen en sensibiliseringsacties, om via een positieve aanpak te werken aan een veiliger verkeer. Vrijwilligers spelen een centrale rol in deze acties. Meer info op responsibleyoungdrivers.be.

Responsible Young Drivers Vlaanderen is nog op zoek naar nieuwe vrijwilligers om te helpen tijdens de Europese Nacht Zonder Ongevallen. Kandidaten kunnen zich melden via responsibleyoungdrivers.be/vrijwilliger.

Persdossier Europese Nacht Zonder Ongevallen 2018

Karen Soetens