June Energy haalt 2.1 miljoen euro op om energiefactuur van Belgische gezinnen en bedrijven naar nul te brengen

Antwerpse start-up rondt succesvolle tweede kapitaalronde af

June Energy heeft bij een tweede kapitaalronde 2.1 miljoen euro opgehaald. De technologie van de Antwerpse start-up geeft consumenten in real time inzicht in hun energieverbruik en zet hen automatisch over naar de meest voordelige leverancier. Met de nieuwe investering zal June Energy nog een stap verder gaan. “Door onze technologie en onze algoritmes verder te ontwikkelen, kunnen we de consumptie, productie en opslag van energie zó goed op elkaar afstemmen dat we je energiefactuur naar nul brengen.”

June Energy haalde bij de start in 2016 al 500.000 euro op om zijn nieuwe, innovatieve technologie te ontwikkelen. Bij een tweede kapitaalronde haalt het bedrijf nu nog eens 2.1 miljoen euro op. Het kapitaal is afkomstig van private business angels, met een indrukwekkende track record in de energiesector en andere sectoren.

June Energy ontwikkelde een unieke technologie waarmee gebruikers in real time hun energieverbruik kunnen monitoren. Ze besparen zo gericht energie, en June Energy switcht hen automatisch naar de meest voordelige energieleverancier. Niet één keer per jaar, maar iedere keer wanneer een overstap zorgt voor een lagere energiefactuur. Uit de gebruikersdata blijkt dat de circa 4.000 klanten van June Energy gemiddeld 200 tot 600 euro per jaar besparen. In de wetenschap dat 70 procent van de Belgen niet eens jaarlijks van leverancier verandert, ligt er dus nog een enorme markt open voor de onafhankelijke energiebemiddelaar.

De investering van 2.1 miljoen euro laat June Energy toe om de technologie en de algoritmes verder te ontwikkelen, niet alleen voor particulieren, maar ook om oplossingen te bieden voor bedrijven. KMO's zullen zo in de toekomst kostenefficiënt meerdere locaties kunnen laten monitoren en automatisch overschakelen naar het beste tarief.

Vincent De Dobbeleer, co-founder June Energy: “We evolueren naar hernieuwbare, gedecentraliseerde energie waarbij gezinnen en bedrijven niet enkel energieconsument zijn, maar ook energieproducent. Doordat we het verbruik van onze klanten 24/7 meten en analyseren, kunnen we voor hen perfect berekenen hoeveel alternatieve energiebronnen – zoals zonnepanelen – ze nodig hebben om in hun eigen energie te voorzien. Onze algoritmes zullen bovendien voortdurend monitoren of die zonnepanelen wel optimaal werken, en ook berekenen hoeveel energie je kunt opslaan voor momenten dat de zon niet schijnt. Op termijn gaan we ook kunnen berekenen hoeveel energie je kunt doorverkopen. Je factuur wordt dan niet alleen ‘nul’, je verdient zelfs geld.”

Nog dit jaar zal June Energy ook zélf, via een selectie kwaliteitsinstallateurs, zonnepanelen aanbieden aan gebruikers. Op termijn zullen ook batterijen volgen om de opgewekte energie op te slaan.

Pionier in energietransitie
François Lagae is een van de privé-investeerders in June Energy. Als ervaren ondernemer en investeerder in digitale bedrijven, heeft hij al meerdere succesvolle financieringen in de energiesector achter de rug.

“De energiemarkt is volop in beweging, de transitie naar 100 procent groene, hernieuwbare energie moet én zal er komen. Nu zonnepanelen helemaal doorgebroken zijn en ook batterijen om energie op te slaan steeds beter en betaalbaarder worden, verschuift het zwaartepunt in die transitie van de energieproducenten naar de energieprosumenten. June Energy zag die evolutie als een van de eersten aankomen, en speelde er als een van de eersten op in. Het huidige energielandschap heeft nood aan een onafhankelijke, betrouwbare bemiddelaar. June Energy heeft de technologie en de kennis in huis om die rol op zich te nemen.”

“June Energy wil energie duurzamer en goedkoper maken, en het energielandschap transparanter maken”, benadrukt Vincent De Dobbeleer, co-founder van June Energy. “Deze kapitaalsverhoging betekent een forse stap in de richting van het waarmaken van die ambitie. Nu wordt het voorgesteld alsof de transitie naar hernieuwbare energie de rekening voor gezinnen en bedrijven onvermijdelijk nog duurder zal maken. Maar als de energieconsument zijn energiebeheer van A tot Z zélf in handen kan nemen – en dat is mogelijk dankzij onze technologie – zal energie niet alleen veel goedkoper, maar ook veel duurzamer worden.”

Over June Energy
De energie van de toekomst zal 100 procent hernieuwbaar zijn. June Energy geeft mensen nu al de middelen in handen om de broodnodige energietransitie zélf te versnellen. Door hen via artificieel intelligente algoritmes en tal van vernieuwende diensten geld te doen besparen op hun energiefactuur op een snelle en eenvoudige manier. Zo wil June Energy de energiefactuur uiteindelijk naar nul laten evolueren.

June Energy werd opgericht in 2016 in Antwerpen en telt momenteel tien werknemers en bijna 5.000 gebruikers.

Meer info vindt u in bijgevoegd persdossier en op www.june.energy.

Persdossier June Energy

Persverantwoordelijke, June Energy