Eenzaamheidsonderzoek Helpper: taboe om hulp te vragen moet doorbroken worden

• Meer dan één op de drie is bang voor eenzaamheid
  • Eén op de tien vreest dat niemand voor hen zal zorgen wanneer dat nodig is
  • ​Bijna acht op de tien vindt het moeilijk om hulp te vragen

Meer dan één op de drie Vlamingen en Brusselaars is bang om later eenzaam te worden. Dat blijkt uit een onderzoek in opdracht van Helpper, de online ontmoetingsplaats voor thuishulp voor en door buren. Bovendien blijkt dat bij de grote meerderheid van de ondervraagden de drempel om hulp te vragen te hoog is. Slechts een kwart durft iemand in te schakelen wanneer dat nodig is.

In samenwerking met marktonderzoeksbureau iVOX werd bij 1.055 Vlamingen en Brusselaars gepolst naar hun nood aan hulp bij alledaagse taken zoals koken en boodschappen doen, maar ook naar hun behoefte aan gezelschap.

Het onderzoek* van Helpper brengt een aantal positieve zaken aan het licht. Zo blijkt de grote meerderheid van de ondervraagden wel aandacht te hebben voor mensen in hun omgeving die ondersteuning nodig hebben. Dat blijkt ook uit de groeicijfers van Helpper: sinds de start in augustus 2017 schreven al 2.000 kandidaten in Antwerpen, Gent en Brussel zich in als ‘helpper’, om mensen in hun omgeving te kunnen ondersteunen tegen een kleine vergoeding.

Uit het onderzoek bij meer dan 1.000 Vlamingen en Brusselaars blijkt:

• Meer dan één op de drie (34,2%) is bang om later eenzaam te zijn.
  • Meer dan drie op de vier (76,5%) durft niet om hulp te vragen.
  • Bijna vier op de tien (39,7%) maakt zich zorgen om er in de toekomst alleen voor te staan.
  • ​​Bijna één op de tien (9,6%) meent dat niemand in hun omgeving voor hen zal zorgen wanneer dat nodig is.

Eén op de twee maakt zich zorgen om een buur of familielid
Hoewel er vaak wordt beweerd dat onze maatschappij almaar individualistischer wordt, blijken we zeker niet blind voor wat om ons heen gebeurt. We zien waar hulp nodig is en we maken ons zorgen om wie hulpbehoevend is.

• Bijna de helft (43,4%) kent iemand in de directe omgeving die hulp nodig heeft om zelfstandig te kunnen leven. In bijna zeven op de tien gevallen (68,2%) gaat het om een buur of een familielid.
  • ​De grote meerderheid van deze mensen (72,4%) zegt zich zorgen te maken over deze persoon. Drie op de vier hebben ook het gevoel (74,0%) dat de persoon in kwestie zelf niet om steun durft te vragen.

François Gerard, oprichter Helpper: “Uit het Nationaal Geluksonderzoek van de UGent, blijkt dat anderen helpen het geluksgevoel met 61% verhoogt. We horen dat ook vaak van onze helppers, ze halen veel voldoening uit het bijstaan van hun buren. Als je hulp vraagt, dan word je daar dus niet alleen zelf beter van, je maakt er ook nog eens iemand anders gelukkig mee.”

Bijna acht op de tien vindt het moeilijk om hulp te vragen
Hulp vragen wanneer dat nodig is, blijkt voor veel mensen een struikelblok. Omdat we anderen niet willen belasten, maar in sommige gevallen ook omdat we simpelweg niemand kennen bij wie we terecht kunnen.

Zes op de tien (59,3%) van zij die aangeven hulp nodig te hebben, zegt dit momenteel niet te krijgen. Binnen deze kwetsbare groep

• blijkt 76,5% de vraag om hulp nog niet te durven stellen.
  • vindt 52,3% het moeilijk om hulp te vragen aan vrienden en familie omdat ze hen niet tot last willen zijn.
  • ​kent 17,1% niemand in de naaste omgeving waar hij of zij een beroep op kan doen.

François Gerard: “Het is niet altijd duidelijk wie écht hulp nodig heeft, omdat mensen er nog te vaak niet om durven vragen. Zeker als het gaat over de nood aan gezelschap. Bij Helpper ontmoeten we regelmatig mensen die bijvoorbeeld iemand zoeken om samen boodschappen te doen of te koken. Vaak hebben die mensen in de eerste plaats nood aan gezelschap, een luisterend oor.”

Noden van anderen merken we sneller op
Op de vraag welke hulp ze soms kunnen gebruiken, zegt meer dan één op vier (26,3%) dat ze behoefte hebben aan gezelschap. Maar voor mensen in hun buurt schatten de ondervraagden dat probleem veel hoger in, ze menen dat 39,9% van de mensen in hun omgeving gezelschap mist.

​Opmerkelijk is ook dat er meer mannen dan vrouwen zijn die nood hebben aan gezelschap (30,1% van de mannen versus 23,6% van de vrouwen)

François Gerard: “Het is opmerkelijk dat mensen de noden van anderen opmerken en zich daar zorgen over maken, maar tegelijk voor zichzelf geen hulp durven vragen. Dat taboe willen we met Helpper doorbreken. De drempel om hulp in te schakelen ligt bij ons erg laag. Bovendien ontvangt de helpper een kleine betaling, dus het voelt niet aan als ‘liefdadigheid’. We streven ernaar om die vergoeding wel zo laag mogelijk te houden.”

Wil je tijdens de feestdagen graag iemand helpen of kan je in deze periode zelf hulp en/of gezelschap gebruiken? Meld je dan aan op www.helpper.be.

Het online onderzoek werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Helpper tussen 4 juni 2018 en 22 juni 2018 bij 1.055 Belgen, representatief op geslacht, leeftijd en regio. De maximale foutenmarge bij 1.055 Belgen bedraagt 2,94%.

Over Helpper
De online ontmoetingsplaats Helpper verbindt ‘helppies’, mensen die hulp zoeken, met ‘helppers’ uit de buurt. Zo biedt Helpper een betaalbare, kwalitatieve en flexibele oplossing voor iedereen die hulp kan gebruiken bij dagdagelijkse taken zoals kleine klusjes, koken, boodschappen doen, een lift van en naar de dokter. De ‘helpper’ ontvangt hiervoor een kleine vergoeding. De ‘helppies’ zijn vaak ouderen, maar ook chronisch zieken, personen met een beperking en drukbezette ouders doen beroep op deze innovatieve vorm van thuishulp.

Helpper werd in 2017 opgericht door François Gerard. Hij verbindt met zijn team helppers en helppies in de 19 Brusselse gemeenten, groot Antwerpen en groot Gent.

Helpper is een onafhankelijk initiatief, gesteund door ziekenfondsen Partenamut, Partena en OZ, en accelerator Start it @KBC. Het bedrijf werd bekroond met de award van ‘Zorgondernemer 2017’.

Meer informatie vindt u op www.helpper.be.
Voor logo's en afbeeldingen van Helpper, ga naar: helpper.prezly.com/media.

Persdossier Helpper

Persverantwoordelijke, Helpper