Belgische SweepBright en NRB duwen Century 21 richting ‘next generation agency’

• Samenwerking stoomt Century 21, een van de grootste immonetwerken ter wereld, in Benelux klaar voor nieuwe digitale realiteit
  • Innovatieve ‘proptech’ van SweepBright maakt dat immokantoren tot 70% tijd overhouden voor klantgerichte taken
  • SweepBright wil vastgoedmarkt Zuid-Amerika veroveren via partnership zoekertjessite Segundamano van Noorse mediagroep Schibsted

De Belgische start-up SweepBright en NRB, een van ‘s lands grootste IT-dienstverleners, kondigen voor de Benelux een samenwerking aan met Century 21, een van de grootste Amerikaanse netwerken van immomakelaars. De proptech-applicatie van SweepBright stelt makelaars in staat om vastgoedaanbiedingen een pak sneller te creëren, te verspreiden en op te volgen vanop hun smartphone. NRB ging voor Century 21 op zoek naar de beste technologie om een digitaal platform voor het netwerk van makelaars op te zetten, en kwam daarvoor al snel terecht bij SweepBright.

SweepBright stelt makelaarskantoren in staat om komaf te maken met de traditionele, tijdrovende wijze waarop die hun immo-aanbod registeren en verwerken. In plaats van met pen en papier ter plekke alle gegevens over hun vastgoedaanbiedingen te noteren, die vervolgens manueel in te voeren op de computer, om dan pas het eigendom online aan te bieden, kunnen makelaars dankzij SweepBright alles met hun smartphone on the go ingeven, opslaan en verspreiden. Dat alles in een gecentraliseerd digitaal platform, en bovendien ook gemakkelijk te combineren met andere apps. De tijd die de makelaars vroeger achter hun computer doorbrachten, winnen ze zo terug voor waar het allemaal om draait: directe contacten met klanten en een veel hogere kwaliteit van dienstverlening voor eigenaars, kandidaat-kopers én huurders.

Isabelle Vermeir, CEO van Century 21: “Door de complexiteit van het medialandschap - denk maar aan zoekertjessites en sociale media - en de explosie van het aantal communicatiekanalen zoals e-mail, telefoon of chat wordt het voor makelaars steeds moeilijker om hun opdracht efficiënt uit te voeren zonder een robuuste technologische ruggengraat. Bovendien zijn vastgoedmakelaars vaak onderweg. We hadden dus dringend nood aan een moderne, flexibele en mobiele aanpak; een technologie die we kunnen combineren met andere tools en apps. We geloven dat een makelaarskantoor geen tech-bedrijf moet worden, maar dat moderne immokantoren technologisch ondersteund moeten worden. Deze visie heeft ons gebracht tot de samenwerking met SweepBright en NRB. Century 21 Benelux zet hiermee een kolossale stap vooruit.”

“De visie van SweepBright komt tegemoet aan de roadmap en aan de vereisten waaraan het beroep van makelaar nu en in de toekomst moet beantwoorden”, beaamt Pascal Laffineur, CEO van NRB.

Next generation immo
De samenwerking tussen SweepBright, NRB en Century 21 is een opmerkelijke evolutie voor de vastgoedsector in België. Century 21 zet hierdoor immers als eerste makelaarsnetwerk een stap richting de immens succesvolle next generation agencies: een overgewaaid en groeiend fenomeen van gigantisch succesvolle vastgoedbedrijven in zeer dynamische markten als de UK en VS.

Raphael Bochner, CEO van SweepBright: “De next generation kantoren zetten volop in op moderne technologieën die tot ruim 70% meer ruimte creëren voor de levensbelangrijke klantencontacten. Zonder zelf zwaar te moeten investeren, nemen ze zo een aanzienlijke voorsprong op de concurrentie. Deze technologische disruptie heeft geen gevolgen voor de tewerkstelling van het personeel: de vastgoedkantoren werken niet met minder mensen, maar zetten ze wel veel efficiënter in.”

De enorme efficiëntieversnelling en moderne, frisse aanpak van de next generation agencies in de vastgoedsector bleef niet onopgemerkt bij ambitieuze investeerders en venture kapitalisten. Wereldwijd haalden ze aanzienlijke funding op. Zo haalde de recent opgerichte vastgoedmakelaar Compass maar liefst 450 miljoen dollar op bij Softbank.

Ook SweepBright kan op enthousiasme uit de investeerderswereld rekenen en haalde recent ruim twee miljoen kapitaal op bij Volta Ventures en business angels waaronder Pieterjan Bouten, Louis Jonckheere en Jeroen Lemaire.

Noors-Mexicaans partnership
Het succes van SweepBright blijft overigens niet beperkt tot onze landsgrenzen. Dankzij een partnership in Mexico met zoekertjesplatform Segundamano van de Noorse mediagroep Schibsted, wereldwijd actief in 23 landen, zal de start-up ook de reusachtige Zuid-Amerikaanse immomarkt proberen te veroveren. Daarnaast opent SweepBright voorjaar 2019 ook een kantoor in Australië, waar het intussen al een groeiend aantal klanten telt.

Meer informatie vindt u in bijgevoegd persdossier.

Persdossier SweepBright