AVA lanceert niet één, maar meteen drie webshops

Digitale inhaalbeweging om te evolueren naar een hybride keten

Papierwarenketen en feestexpert AVA lanceert drie webshops in één klap. Particulieren, bedrijven en horecaklanten kunnen voortaan elk in hun eigen webshop ook online aankopen doen. Maar de webshops moeten ook nieuwe klanten aantrekken, en bieden daarom het complete aanbod van AVA aan voor verjaardagen, feesten, geboorten, kantoor, horeca, school, hobby, ... Om de winkels en de webshops zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen, breidde AVA haar klantendienst uit en gaat het distributiecentrum op een totaal andere manier werken. “We willen een hybride keten worden, waar online en offline elkaar voortdurend versterken.”

AVA is bezig aan een digitale inhaalbeweging. De keten lanceert niet één, maar meteen drie gloednieuwe webshops. “De behoeften van particulieren, bedrijven en horecazaken overlappen elkaar vaak, maar de drie groepen hebben ook hun eigen, specifieke wensen”, legt bestuurder Fay Van Weddingen uit. “Om te garanderen dat ze snel en gemakkelijk vinden wat ze zoeken, hebben we drie aparte webshops gebouwd. We leggen andere accenten voor de verschillende doelgroepen, maar uiteraard kunnen ze in alle drie ons volledige assortiment online terugvinden.”

Met de webshops wil AVA verder evolueren naar een hybride keten, waar de klassieke winkels en de webshop hand in hand gaan. Die moeten niet gewoon naast elkaar bestaan, maar elkaar echt versterken. Promoties in de winkel moeten bijvoorbeeld ook op de webshops prominent aanwezig zijn.

Fay Van Weddingen: “Klanten moeten de artikelen die ze online kopen niet alleen thuis geleverd krijgen, ze moeten die binnenkort ook in een winkel naar keuze kunnen afhalen. Dat hybride denken moet in heel onze organisatie en bij al onze medewerkers doordringen.”

Investeren in Belgische e-commerce
De lancering van de webshops brengt nog investeringen met zich mee. AVA breidde haar digitale webteam uit, en het digitale design gebeurt dedicated in eigen huis. Ook de customer service groeit. De klantendienst blijft op weekdagen drie uur langer bereikbaar, tot 20 uur, en is vanaf nu ook op zaterdag bemand. En klanten kunnen nu ook via online chat met hun vragen terecht bij AVA.

Voor het distributiecentrum betekenen de webshops een grote verandering. AVA schakelt nu over op ‘stukpicking’ waarbij de picking in de magazijnen elektronisch gebeurt, en niet meer op papier. Het scannen gaat zo niet alleen sneller, het stockbeheer verloopt ook efficiënter.

Door de distributie en de logistiek volledig in België te houden, hoopt AVA ook andere bedrijven te inspireren.

Fay Van Weddingen. “We laten ons niet afschrikken of tegenhouden door doemberichten over bedrijven die wegtrekken of België links laten liggen. We zijn rotsvast overtuigd van de troeven die België heeft, voor AVA is het ook voor e-commerce de ideale uitvalsbasis."

Over AVA
AVA is een Belgische non-food winkelketen en biedt al 62 jaar alles om het te maken voor verjaardagen, feesten, geboorten, kantoor, horeca, school, hobby, ... AVA is populair bij creatievelingen, kleine zelfstandigen, horecazaken en iedereen die graag decoreert. AVA inspireert met gemiddeld 15.000 artikelen in elke winkel en biedt een unieke winkelervaring van begin tot einde.

Het familiebedrijf opende in 1956 haar eerste winkel in Antwerpen en heeft vandaag 49 vestigingen in Vlaanderen en Wallonië, en twee in Luxemburg. Daarnaast heeft AVA ook een B2B- en exportafdeling. Het bedrijf stelt meer dan 500 mensen tewerk en draaide in 2017 een omzet van +100 miljoen Euro.

Het hoofdkantoor van AVA is gevestigd in Temse en het verdeelcentrum bevindt zich in Sint-Niklaas. In Temse heeft de feest-expert ook een eigen productie-eenheid waar het tafelbekleding zoals servetten, tafellopers en placemats ontwikkelt.

Voor meer informatie, ga naar www.ava.be.