Als een startend ondernemer maar één boek per jaar kan lezen, laat het dan Get up start-up zijn

• Nieuw boek Bart Vanhaeren houdt start-ups met beide voeten op de grond maar toont tegelijk de wegen naar de top
  • Nooit eerder zo'n enthousiaste start-upcultuur met zoveel starters en ideeën
  • Belgische start-ups: te weinig aandacht voor businessmodel en te weinig internationale ambitie

Die Keure, al 75 jaar uitgever van boeken voor professionals, stelt nu al het start-upboek van het jaar voor: Get up start-up. Auteur Bart Vanhaeren brengt zijn kennis en inzichten voor elke startende ondernemer samen in dit alomvattend boek. Als CEO van Bolero Crowdfunding volgt hij al jaren de internationale start-upscène en ontmoet hij dagelijks entrepreneurs, investeerders en opiniemakers.

“Beste oprichter: je zal niet onmiddellijk geld verdienen. Je persoonlijke leven zal er onder lijden. Je emoties zullen met je aan de haal gaan. Niets zal gebeuren zoals je voorzien had. Misschien zal je falen.”

Bart Vanhaeren richt zich in Get up start-up rechtstreeks tot de Belgische start-ups en scale-ups. Systematisch overloopt hij alles wat je als startend ondernemer of oprichter moet weten, doen en laten om je kansen op succes te verhogen.

• "Doe eerst elders ervaring op."
  • “Vanuit Belgisch perspectief zijn de sectoren sales & martech, B2B fintech, biotech, manufacturing tech, cleantech, adtech en mobile health bijzonder interessant.”
  • “Een start-up succesvol uitbouwen is een wonderlijke en boeiende reis, maar sowieso ‘against the odds’. Idealiter staan er drie lichten op groen: gunstige persoonlijke omstandigheden, gunstige marktomstandigheden en gunstige loopbaanomstandigheden.”
  • “Het product van een start-up is niet ‘het product’ maar het inkomsten- en businessmodel. Focus dus op het verdienmodel."

In vijftien hoofdstukken leert Get up start-up je wat een start-up is en waarin die verschilt van een andere starter. Welke persoonlijkheidskenmerken hebben de oprichters? Wat zijn de grootste risico's en valkuilen? Hoe stel je het best mogelijke team samen? Maar het start-upboek gaat ook over cash flow, financiële plannen en businessmodellen, bedrijfswaarderingen, risicokapitaal en de product-market fit.

Goud doen blinken
Elk thema in Get up start-up krijgt een heldere probleemstelling en een goed gedocumenteerd en genuanceerd antwoord. Bijkomende toelichtingen, een synthese met slotopmerkingen en persoonlijke reflecties van schrijver Bart Vanhaeren zijn de kers op de taart.

Bart Vanhaeren, auteur Get up start-up: "Dit boek is mijn pleidooi voor meer Belgische ambitie, om al dat goud dat we in handen hebben ook echt te laten blinken. Want om te groeien is er kennis, geld en ambitie nodig. Aan dat laatste ontbreekt het vaak: waar het de grote schaalverhalen betreft, hinken we internationaal achterop.”

Uitgeverij die Keure vroeg Bart Vanhaeren om zijn inzichten en ervaringen neer te schrijven en hielp Get up start-up mee tot stand komen. In 2016 gaf de uitgeverij ook het succesvolle boek Crowdfunding in België uit dat Bart Vanhaeren schreef met Omar Mohout en Ellen Lemaire.

Liesbeth Declerq, uitgever managementboeken die Keure: “Met Get up start-up werken we verder aan een fonds dat de kennis rond ondernemerschap in België versterkt. Bart Vanhaeren heeft een encyclopedische kennis en volgt alles rond start-ups wereldwijd op de voet. Zijn feitenkennis, maar ook zijn persoonlijke ervaring en expertise maken van Get up start-up het perfecte ‘how to’ book voor elk beginnend ondernemer."

////

Vanaf 10 mei in de boekenwinkel
Get up start-up. Realitycheck voor start-ups die zich willen ontpoppen tot meer ligt vanaf 10 mei in de boekenwinkel. Je kunt het boek bestellen via diekeure.be.
Prijs: 29 Euro, incl. BTW.

Start-ups en andere ondernemers die Bart Vanhaeren aan het woord willen horen over zijn nieuwste boek Get up start-up, kunnen zich inschrijven voor de publieke boekvoorstelling op 4 mei. Meer info: www.leuveninc.com.

Uitgebreid persdossier Get up start-up
Beeldmateriaal (hires) Get up start-up

Perscontact
Ontvangt u graag een review-exemplaar van Get up start-up, wilt u auteur Bart Vanhaeren interviewen of wenst u meer informatie? Neem dan contact op met

Over auteur Bart Vanhaeren
Bart Vanhaeren is van opleiding burgerlijk ingenieur Scheikunde en heeft daarnaast ook een diploma in Environmental Engineering en een masterdiploma in Financial Economics. Hij behaalde in 2002 een MBA bij IMD/Lausanne.

Zijn loopbaan startte Bart als management consultant bij het Amerikaanse Arthur D. Little. Vervolgens werkte hij voor Levi Strauss en GE Capital waar hij actief was in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Bart werkt sinds 1999 bij KBC waar hij achtereenvolgens hoofd was van de interne organisatie-afdeling CEE, CEO en oprichter van KBC Consumer Finance. Sinds 2012 is hij Managing Director bij KBC Securities, waar hij verantwoordelijk is voor Retail Trading (CEO Bolero), Securities Services, Brokerage en het VC fonds Startit. Hij is tevens Innovation Manager van KBC Securities, co-founder van Bolero Crowdfunding en bestuurder bij Leuven Mindgate.

Bart Vanhaeren is mede-auteur van het boek Crowdfunding in België, dat hij schreef in samenwerking met Ellen Lemaire en Omar Mohout. Hij is een veelgevraagd spreker in binnen- en buitenland en mentor van start-ups.

Persverantwoordelijke, Content Cats